Mong Nóra vagyok, két gyermek – Zsófi (2008) és Zsombi (2011) – édesanyja.

 

ÉDESANYA. Az egyik legszebb szó a világon. Anyának lenni csodálatos dolog, de egyben nagy feladat és felelősség. Jól szeretnéd csinálni. De hogyan kell JÓL csinálni? Van erre válasz? Szerintem igen, és a jó hír, hogy nincs pontos recept, hanem mindenkinek a saját válaszát kell megtalálnia. Ne ijedjünk meg, nem nehéz! Ha figyelünk magunkra, a belső hangra, ösztönökre, megérzéseinkre, akkor egyszerű az egész. Persze a mindennapokban vannak problémák, de ha jól érzed magad anyaként, jól csinálod, az biztos. Ezt a gyermekeid is érzik, meghálálják!

Tehát FIGYELJÜNK MAGUNKRA! Mit is jelent ez? Sokmindent jelenthet. Figyeljünk a fizikai testünkre, külsőnkre, táplálkozásunkra, gondolatainkra, tetteinkre, testünk jelzéseire, érzéseinkre, érzelmeinkre? Igen, ezekre együtt. Itt megint nem kell belebonyolódni, csak egyszerűen! Mindfulness a mindennapokban, meditáció ahogy neked tetszik, ahogy szereted. Ez a kulcs. Ezekkel nyithatod ki az ajtót befelé, magad felé. Édesanyaként nagyon fontos megtanulnunk, hogy a figyelmünk nem csak gyermekeink, párunk, családunk és mások felé irányuljon, hanem magunkra is hagyjunk időt, energiát. Sőt, ha tehetjük, KEZDJÜK MAGUNKKAL!

Remélem, ezen az oldalon hasznos tanácsokra lelsz mindfulness és meditáció témában. Miközben gyermekeiddel gyakorolsz, a saját magadra figyelést is megtanulhatod.

Én magam közgazdasági és bölcsész tanulmányaim után “multi céges hajtásból” váltam édesanyává. Már a várandós időszakban tudatosan készültem az anyaságra. Akkoriban például egy Aqua Natal nevű módszer segítségével kerültem közel a belső világomhoz, ahol éppen egy másik kis világ növekedett. Csodálatos volt érezni, elképzelni, figyelni a testemben zajló változásokat. Közben autodidakta módon pszichológiával, gyermekpszichológiával, gyermekneveléssel kapcsolatos dolgokat böngésztem, rengeteg könyvet, cikket, tanulmányt olvastam pszichológusoktól, nevelőktől, különféle szakemberektől, amik sokat segítettek, főképp, mert nem éreztem magam egyedül a felmerülő kérdéseimmel, problémáimmal. Közben sokat köszönhettem édesanyámnak, aki főképp az első években segített tanácsaival.

Ahogy gyermekeim növekedtek, mindig új kérdések merültek fel, új megoldandó feladatokkal. Ilyen volt például Zsófi lányom iskolakezédése. Ha az óvodaválasztáskor nem stresszeled magad kellően, akkor az iskolaválasztáskor ez valószínűleg bekövetkezik. Így volt ez nálunk is. Az ovi utolsó évében elgondolkodtam, hogy mivel a MEDITÁCIÓ saját életemben folyamatosan nagy segítséget jelent, GYERMEKEIMMEL is el kellene kezdeni közösen meditálni. Keresgéltem az interneten, kérdezősködtem, de magyarul gyakorlatilag semmi használható módszert nem találtam, nem tudtam, HOGY KEZDJEM EL. Ezért külföldi tapasztalatok felé fordultam, ahol már nagy hagyománya van a gyermekek tudatos életre, éber figyelemre, relaxációra, meditációra nevelésének. Belevetettem magam a könyvek, cikkek olvasásába, gyermekmeditációs tanfolyamokat végeztem. Közben ki szerettem volna próbálni a különféle módszereket a gyakorlatban, és egy óvodában lehetőséget kaptam, hogy heti két alkalommal játékos meditációs/mindfulness foglalkozásokat tartsak. Az ottani gyerekek segítségével és közreműködésével saját módszert alakítottam ki. Innen is köszönet Nekik érte!

Gyermekeim már nagy gyakorlók, Zsófi lányom 7 évesen saját meditációkat írt, Zsombi 3 és fél évesen tisztában volt azzal, aznapi ovis problémáira melyik relaxáció/meditáció típust válasszuk este, ami segít neki a feldolgozásban. Szívesen próbálnak ki új gyakorlatokat, úgyhogy általában ők az első tesztalanyaim, ha valami újdonságra lelek.

A tudatosan, éber figyelemmel nevelés megtanulható, kis odafigyeléssel, aktívan alkalmazva boldogabb, kiegyensúlyozottabb hétköznapokat teremt gyermek és szülő számára egyaránt. A relaxáció/meditáció a tudatos nevelésnek egy fontos része lehet. A közös meditáció – saját tapasztalataim alapján is mondhatom – javítja, erősíti a gyermek – szülő kapcsolatot.

Édesanyák, Édesapák, Nagyszülők, KEZDJÉTEK EL Ti is minél előbb! Mondjuk MOST.

MEGÉRI!

 

Gyermek meditációs és gyermek mindfulness tanulmányok
• Lorraine E. Murray – Connected Kids – Level 1 training
• Eline Snel – AMT (Academy for Mindful Teaching, Netherlands) children’s trainer